Patrik Lazzarotto lever af at opsætte Google AdWords for andre i sit bureau Lazzaweb.dk
To et halvt år efter studenterugen, har Patrik opbygget en flot konsulentvirksomhed med fire ansatte og gang i hjulene
Det kan ikke komme bag på nogen, at der er store penge i Google. IT-giganten, der har bredt sig enormt ud, er verdens mest brugte søgemaskine, og når noget er velbesøgt, er der også penge i det. Størstedelen af Googles indtægter kommer fra reklamer, Adwords i særdeleshed. Faktisk kunne koncernen annoncere en rekordstor omsætning på deres reklameforretning i 2017, der lyder på et stykke over 100 milliarder dollars. Enorme summer.
Og mange af de store penge, rammer andre forretningsled, inden de ender i Googles maskineri. Derfor satte jeg mig for, at undersøge hvordan andre organisationer laver penge på Google. Det bragte mig til den 22-årige Patrik Lazzarotto, der på rekordtid har bygget en fornuftig forretning op, baseret på hans kundskaber, færdigheder og forståelse for Googles annoncesystem.
For hvad er AdWords egentlig?
"Det er faktisk et virkelig godt spørgsmål, hvis jeg skal forklare det simpelt, må det blive sådan her:
AdWords er Googles indtjeningskanal. Det vil sige, at man kan betale sig for at blive vist frem på Google. Når man søger på en ting på Google, vil de fire øverste resultater der dukker op, typisk være mærket med et lille skilt, hvor der står ‘annonce’, og så ved man med det samme, at det er AdWords. Det betyder, at der er nogle firmaer, der betaler, for at ligge der i toppen.
Der er det vigtigt at sige, at man betaler ikke for at ligge der, det er sådan set gratis - men så snart der bliver klikket på en annonce, så giver man en klikpris.
Basic: På Google er der betalte placeringer og organiske placeringer. De betalte placeringer er det man kalder AdWords. Det ligger i ordet: Ad-Words, at man kører annoncer på nogle ord.
Det er min pædagogiske tilgang til det. " lyder det fra Patrik.
Hvordan kan du bygge en forretning op, på at lave de her annoncer for andre? Er det ikke noget alle kan gøre?
"Alle vil kunne opsætte en AdWords-konto, og alle vil kunne opsætte en annonce. Men at få succes med det, det er ikke nødvendigvis givet. Der er mange der netop kommer til os, efter de selv har siddet og leget med det, fordi de ikke har haft stor held med det.
Der skal hele tiden optimeres på de data der kommer ind.
Man går ind til en opgave, og har nogle forventninger om nogle søgeord, der passer med kundens produkt - men i takt med, at man får mere data ind, kan man så indsnævre disse, så det bliver mere effektivt. I webshops kan man tracke ned på omsætning. Ved lokale virksomheder, kan vi se hvilke søgeord der giver opkald.
Hvis ikke man sætter sig ind i tingene, ender man bare med at sidde og poste penge ned i et hul, hvor noget fungerer, og hvor andet bare koster penge.
Det er derfor der er en branche i det her. Og ofte kan vi klare det så godt, at vi ikke blot tjener os selv hjem, men også skaber fine overskud.
Der er typisk to årsager til at vi lander et samarbejde med en kunde: Enten er det fordi kunden ikke selv har tid til det, men er nødt til holde sig konkurrencedygtig på området, eller også er det fordi, at de ikke har de fornødne færdigheder og viden til det.
Så jo: Man kan godt selv opsætte AdWords, og jeg vil mene at alle kan køre det. Men at sætte sig dybt nok ind i det, til at kunne få det optimale ud af det, det kræver mange timer."
I Patriks virksomhed er der i dag 4 fuldtidsansatte,
...men succesen var slet ikke givet fra start. Så lad os spole tiden 2½ år tilbage.
Patrik gik på handelsgymnasiet, og begyndte i løbet af sin tid der, at få en interesse for iværksætteri.
"I 2. og 3.g begyndte jeg så småt at starte op med nogle projekter, som der ikke var kæmpe forretning i. Men masser af læring..." fortæller han.
Da han blev færdig med sin gymnasieuddannelse, tog han hul på sit sabbat-år, som han startede op, ved at kaste sig ud i at opsætte Wordpress-hjemmesider og AdWords, for dem han kunne få overtalt til at smide lidt penge efter det.
"Når jeg kiggede på store bureauer, og de Wordpress-løsninger de bragte frem som cases, kunne jeg se, at jeg i hvert fald var på niveau, og så tænkte jeg: Det er fedt det her.
Jeg ville gerne bruge mit “fjolleår”, til noget fornuftigt. Jeg stiftede mit CVR-nummer en måned efter den afsluttende drukuge."
"Jeg troede, at det var en fordel, bare at tage en ordre for at få en ordre."
Det er ikke helt let at starte virksomhed, når man er fresh outta gymnasiet, og for Patrik var det heller ikke en rejse uden udfordringer.
"Det var satme ikke nemt. I starten troede jeg, at det var ved at byde ind på sådan nogle iværksætterforums på Facebook eller andre sider. På det tidspunkt, hvor man for det første lige er startet og gerne vil have kunder - og samtidig er lidt af en generalist, der hoppede jeg lidt på alt. Og det var en stejl læringskurve.
Så når folk spurgte om jeg kunne lave grafisk arbejde eller logoer, så sagde jeg også ja. Jeg troede at det var en fordel, bare at tage en ordre for at få en ordre.
Jeg kan huske da jeg var ved at starte op, der talte jeg meget med en af mine gode venner, der hedder Kristian Larsen (Red. Han er i dag medstifter af det populære Facebook-bureau PL & Partners), og han sagde, at det bedste råd han kunne give mig, var at komme ud i et kontorfællesskab. I starten sad jeg bare derhjemme. Jeg fulgte hans råd. Da jeg kom ud blandt andre, hjalp det meget på effektiviteten.
Jeg begyndte at søge efter et kontorfællesskab i Aalborg. Fuck om vi tjener penge, men der må være noget billigt i Aalborg, og så endte jeg et sted der hed “Byens Rum”, hvor der også sad en masse andre iværksættere.
De havde et fantastisk koncept, der hed en “flexplads”, sådan et skrivebord, hvor man bare kunne komme og gå. Jeg tror det kostede 300 kroner for en måned: Perfekt placering ved havnefronten i Aalborg: Så er man ligesom i gang.
Det gav en fantastisk grobund til både at sparre med andre iværksættere, og til at få nogle kunder.
I starten ringede jeg kunder op. Koldt kanvas. Det var grænseoverskridende… Og hårdt. Der fik man et slag på tuden. Dem jeg ringede til dengang, var tit folk der enten havde en grim hjemmeside, eller slet ikke havde en hjemmeside. Og lige præcis de to typer, de bliver ringet op dagligt.
De er i alle de store webbureauers første angrebslinje. Bare man nævner order “web”, så bliver røret smækket på. Det endte dog faktisk med at jeg fik et par møder i hus, og jeg fik også landet et par kunder. Ikke mange. To, tror jeg. De to kunder brugte jeg så alt for længe på, for når man har noget at lave, så kan man også bruge det som undskyldning, for ikke at skulle have gang i kanvas-opkaldene igen.
Derfra begyndte jeg så at tænke mere markedsføring ind. Desuden skabte en tilfreds kunde ofte den næste kunde. Det er en opbygning der tager tid. Men det er vigtigt.
Pludselig fik jeg så travlt, at jeg ikke havde tid til at ringe ud."
“Hvem F*** skal køre resten af virksomheden, mens jeg er hos dem?!”
Det første halve år skete der ikke så meget. Det efterfølgende halve år tog det stille og roligt fart. Patrik blev certificeret Google Partner og begyndte at lave meget mere AdWords. Der begyndte at komme flere kunder, end han selv kunne håndtere. For lidt over et år siden stod han ved en skillevej.
"I slutningen af 2016 fik jeg en virkelig stor ordre. Kunden ringede lidt ud af ingenting, og spurgte om de ikke kunne leje en medarbejder, der kunne sidde hos dem i en måned som konsulent. De skulle have deres nye website på plads, og der var en masse ting, der skulle ekstra hjælp til.
På det her tidspunkt lignede min hjemmeside, at Lazzaweb var et rigtigt stort firma! Så dengang hun spurgte om hun ikke kunne leje en medarbejder, svarede jeg tilbage, at jeg lige skulle finde ud af hvem det kunne blive.
Det var en fed henvendelse at få, jeg kunne se at de havde kontaktet mig, fordi de havde googlet “webbureau konsulent Aalborg”, og så var jeg dukket op. Det var ret crazy.
Jeg endte med at sige til dem: “Det er nok bedst, at det er mig selv der kommer og tager den opgave.”
Det endte med, at jeg var hos dem fuld tid i hele den første måned, og at de købte mig tre uger yderligere.
Min helt store udfordring med det her var: “Hvem F* skal køre resten af virksomheden, mens jeg er hos dem?” På det tidspunkt havde jeg allerede ret travlt. Der var eksisterende kunder der ringede hver dag, og nye kunder der ringede hver dag. Så jeg tænkte: Hvad gør jeg?!
Jeg havde overvejet om jeg skulle sætte en job-annonce ind, for at få en medarbejder ind til den store opgave, i den måned. Men efter at have vendt det i mit netværk, besluttede jeg mig, for selv at tage den. For det første var kunden så stor og vigtig, men ordren var også så god, at det gav mening jeg selv tog den.
Det endte med at jeg hyrede et telefonpasningsfirma, og så var der bare nogle søde piger der tog telefonen mellem 8 og 16. Så når man ringede til Lazzaweb, fik kunderne at vide, at jeg lige var i møde. Eller ude af huset. Så det fungerede sådan, at jeg mødte fra 8-16 ved min nye kunde, og når klokken blev 16, så fulgte jeg op på alle de løse ender der havde været i løbet af dagen. Det var en ret hård periode, for jeg var konsulent fra 8-16, og derefter startede 2. halvdel af min arbejdsdag..."
Vækst
"I samme periode fik jeg at vide, at jeg var nødt til at finde en ny kontorplads, fordi kontorfællesskabet levede på begrænset tid. Jeg stødte på et andet fantastisk kontorfællesskab i Aalborg, hvor der sad en håndfuld sprudlende unge iværksættere - og der vidste jeg bare at jeg ville op.
Da jeg skiftede til det nye fællesskab, kom jeg ud i et netværk af nogle mere etablerede og endnu stærkere iværksættere, der begyndte der at ske en masse. Fra at jeg havde siddet et sted, hvor kulturen var, at folk tog hjem i fornuftig tid, til det nye sted, hvor der var lidt en konkurrencementalitet, i “Hvem knokler hårdest”; der begyndte jeg at få en mentalitet der hed: Jeg skal være den første der kommer og den sidste der går. Men energien fra stedet var også helt noget andet.
Jeg fik ansat en, som jeg havde haft i praktik først. Han var dygtigere til at producere hjemmesider end mig. Så kunne jeg hellige mig AdWords og projektledelse. I løbet af det tredje halve år der, fik vi endnu mere travlt - og da jeg kunne se, at vi var nødt til at have endnu flere folk ind i virksomheden, så var jeg nødt til at kigge mig om efter vores eget kontor.
I dag er der fire medarbejdere foruden mig."
Fem hurtige til Patrik Lazzarotto
Hvor meget fritid har du?
Jeg har den fritid jeg tager. Det skal man også huske som selvstændig. Det er jeg så bare ikke ret god til. Det er ikke ret meget fritid jeg har. Men det er noget jeg selv beslutter jo.
Hvad bruger du den tid du har til?
Mange spørger hvad min hobby er. Men jeg sælger nok mig selv lidt kedeligt på en date, når jeg siger at jeg er en kedelig iværksætter, der går virkelig meget op i mit arbejde.
Nå jeg tager på arbejde en lørdag, så forstår familie og venner det ikke. Men jeg glæder mig. Jeg ser frem til det.
Nogle perioder kan være hårde, måske fordi man synes man er bagud med nogle ting. Så arbejdslysten kan variere. Jeg forstår godt dem som siger, at det må være et kedeligt liv. Jeg har ikke nogen fritidsinteresser - jeg ved ikke rigtig hvorfor. Jeg er lidt mærkelig der.
Jeg har lige været inde i en periode, hvor jeg har været ret meget i byen. Det er ret sjovt.
Work hard - play hard?
Jeg kører i min lille Seat Mii. Der er sgu ikke noget big bowler.
Men der kommer vel en anden tid?
Det ved jeg ikke, måske. Jeg kunne jo sagtens flexlease en eller anden stor Mercedes. Men jeg har det bare sådan lidt, at jeg gerne vil føle, at det VIRKELIG er lykkedes. Så vil jeg hellere have en gulerod overfor mig selv. Virksomheden er to år gammel. Så vi er stadig ved at blive etablerede. Jeg ville bare hade - selvom jeg virkelig gerne vil have en Mercedes - at man så bare fucker op lige pludselig. Så om et par år, når jeg virkelig føler at jeg kan tillade mig det, så vil jeg gøre det. Men jeg er meget økonomisk bevidst.
Spørgsmålet man ofte får, er “Går det godt?”, og det bliver efterfulgt af “Hvad tjener du?”, og jeg tænker bare HVAD? For spørger du mig om det går godt og samtidig hvad jeg trækker ud til mig selv i løn, så kan folk ikke se sammenhængen. Jeg sørger bare for at have dækket mine omkostninger.
I øvrigt er det ikke særligt fedt at få “Går det godt?”-spørgsmålet, lige når man er startet op. Så svarer man: Det går fremad!
Har du et godt råd, til dem derude, der overvejer at blive iværksættere?
1. Find ud af om du skal være selvstændig eller have partnere:
Kan du klare at være selvstændig alene? Eller skal du finde en partner?
Iværksætteri er ikke typisk noget, hvor man får succes på en enkelt nat. Det kan være hårdt at være ene mand, så man skal finde ud af, om man kan sidde alene. Det er vigtigt at finde ud af, om man skal have en partner. Der er både fordele og ulemper ved det. En af fordelene ved at have en partner, er at man kan motivere hinanden. Det bliver sjovere at arbejde. Det kan være hårdt at være alene. Når man er to, så kan det ikke kun gå dobbelt så stærkt, men tre gange så hurtigt. Hvis jeg havde haft en partner der var god til hjemmesider, så kunne jeg have fokuseret endnu mere på salg, og så kunne vi have været større. Højst sandsynligt. En fordel ved at være sig selv: Man har sin egen kapital, og man træffer selv beslutningerne. Så det skal man tænke over.
2. Sæt dig i et fællesskab:
Kom ud blandt andre iværksættere. Tag til events, eller sid fysisk sammen med andre. Den omkostning jeg har haft hver måned til kontorpladser, det har ikke været en udgift. Jeg har fået så meget igen, enten fordi dem i huset har tænkt at jeg var dygtig - eller fordi de har anbefalet mig. Noget der er endnu vigtigere, er hvad det gør for motivationen. Var jeg blevet hjemme ved mig selv, tror jeg min gejst var forsvundet.
3. Bliv ved:
Vedholdenhed. Det er sindssygt vigtigt. Ikke bare for iværksætteri, men også hvis du vil have succes i livet. Hvis jeg havde givet op efter tre måneder, så havde jeg ikke flyttet mig. Alle tilstande er midlertidige. Hvis du er i en periode i dit liv, hvor du tænker “det her går ikke skide godt”, så er det vigtigt at du holder ved. Og gode vaner. Tænk over hvordan du prioriterer din tid. Jeg står tidligt op. Jeg er et sindssygt sovemenneske, men jeg har prioriteret at stå tidligt op, fordi jeg har noget der skal nåes. Når man tænker på at starte en virksomhed, overvejer man primært drømmen. Det er fedt at tjene mange penge, det er fedt at få succes. Man forstår ikke hvad der ligger i det, det tror jeg ikke nogen gør, før de får erfaringen i det. Men det lærer man hurtigt.