StartupHelte

Kasper Benjamin formidler kreative tanker gennem plakater

Han er 26-år med fuldtidsjob og egen virksomhed ved siden af.

Kasper Benjamin er 26 år og er opvokset i Odense. Her bor han stadig, nu sammen med sin kæreste i en to-værelses lejlighed. Han arbejder som Content Assistent og SEO-ansvarlig for INTERSPORT.dk på deres hovedkontor.

Og så driver han lige en virksomhed, KASPERBENJAMIN, ved siden af, hvor han designer og sælger plakater. Det kan godt være lidt af et puslespil at få det hele til at gå op, men Kasper fortæller her, hvordan han med den rette planlægning og motivation får brikkerne til at falde på plads. 

Men før vi når så langt, skal vi lige høre, hvordan han er nået dertil, hvor han er i dag. 

Hvad var din største drøm, da du var barn?
Det kan måske lyde underligt, men jeg har aldrig haft en kæmpe drøm indenfor en given branche eller job. Den største drøm har nærmest været at hjælpe andre, hvor jeg kunne. Som ung havde jeg ingen rollemodeller, men jeg fandt tryghed og motivation i folk, som behandlede andre godt. 

Hvis det ikke var en barndomsdrøm, hvornår startede din interesse for plakater så?

Det har altid ligget naturligt til mig at være kreativ. Da jeg tog min multimediedesigneruddannelse var mit fokus på design; både trykfiler, men også online med design af hjemmesider. Under min uddannelse som digital konceptudvikler tog jeg beslutningen om at forfølge marketinglinjen fremfor designlinjen. Det gjorde, at design blev skubbet til side, men for at vedligeholde mine kompetencer, begyndte jeg at finde interesse for indretning. Det gav blod på tanden til at designe egne plakater til hjemmet.

Så det startede altså som en hobby. Men hvordan er du så endt, hvor du er i dag? 

Uha, det er et godt spørgsmål. Jeg tror, jeg er endt, hvor jeg er i dag, fordi jeg altid har troet på mig selv, men samtidig været ydmyg omkring det. Det stammer nok helt tilbage fra folkeskolen, hvor jeg aldrig har været den smarteste, flotteste eller klogeste. Det betød lavt selvværd og et nemt offer for mobning. Det lyder måske underligt, men jeg ville ikke har været foruden folkeskolen. Det gjorde mig til den person, som jeg er idag: Motiveret og målrettet for at vise dem, der mobbede mig og ikke troede på mig, at jeg ville skabe en form for succes. 

Hvordan byggede du din virksomhed op?

Virksomheden står som den gør idag, fordi jeg har vist, at jeg kunne drive en forretning baseret på mine produkter. Det har blot været et spørgsmål om at være målrettet og fokuseret. Det startede som en Facebook/Instagram-side, hvor jeg fremviste mine plakater, men det blev hurtigt forvirrende og rodet, så jeg søgte efter webshops uden at have det store budget. Efterfølgende voksede efterspørgslen for mine plakater, og det fik mig i høj grad til at overveje, om jeg skulle gøre endnu mere ud af projektet. Og nu står jeg her i dag.

Kort fortalt blev virksomheden skabt udelukkende på baggrund af nysgerrighed og beslutsomhed. Jeg lavede en struktureret plan for at outsource og automatisere mine processer mest muligt. På den måde har jeg frigivet tiden til at gøre det, jeg elsker, nemlig at designe nye plakater. Når man beslutter sig for at have en enkeltmandsvirksomhed, skal man spørge sig selv, hvor virksomheden får mest værdi henne. Er det ved at have et udvalg på 20 plakater og bruge alt tiden på markedsføring, eller er det på at være innovativ og opsætte nogle automatiserende processer som skaber trafik og synlighed, og SÅ designe nye plakater?

ANNONCE
Kasper Benjamin formidler kreative tanker gennem plakater

Hvordan får du det hele til at gå op rent tidsmæssigt?

Den største udfordring ligger i at planlægge min tid og lytte til min krop. Det handler meget om at sætte en kalender op i hovedet, som tager forbehold for det private som kæreste, familie, venner kontra egen lyst til at vækste min virksomhed. Man skal spørge sig selv, om man kan klare at arbejde 2-3 timer ekstra hver dag efter sit 37 timers arbejde? Det kan være 50-60 timer om ugen falder dig naturligt, men det har konsekvenser som manglende tid til at være menneske med sin familie og venner.

Planlæg og find ud af, hvor din tid bedst betaler sig. Du kan ikke nå alting, så hvorfor ikke sætte fokus og bruge energien på at skabe noget, fremfor at bekymre sig om det arbejde, man ikke har nået? 

ANNONCE

Mister du sommetider motivationen – og i så fald, hvad gør du for at få den tilbage?

For mig er det faktisk sundt at miste motivationen. Det lyder måske underligt, men så hungrer jeg endnu mere efter den, når noget ikke spiller. Det skal være naturligt, at man bliver motiveret, når det går dårligt. Ingen kan forvente, at man per automatik får ordrer ind, bare fordi man har en webshop. Hvem skal købe, hvis ingen kender til din webshop og dine produkter? Motivation kan også være så simpelt som at åbne sin Google Analytics-app op på mobilen og se en besøgende på sin side. Så sidder man sådan med den der følelse: 'Køber personen noget, hvad kigger personen på, lægger personen noget i kurve?', og det kan ofte være motivation nok. 

Hvem ser du op til?

Jeg har dyb respekt for andre iværksættere, der knokler med deres projekter. Især dem, der er oprigtige, og hvor man kan mærke, at de virkelig brænder for deres virksomhed. Ikke kun for at tjene penge, men for at gøre en forskel. De mennesker, som er målrettede og motiverende, men også menneskelige og 'almindelige', er personer, jeg kan identificere mig med.

Hvad er dit arbejdsmæssige fokus for tiden?

At udvide mit sortiment af plakater og flytte fokus mere på den fysiske del. Jeg har arbejdet rigtig meget på at få kontakt til interessante butikker, hvor jeg ser et potentiale for mine designs. Meget af tiden bruger jeg på at planlægge besøg på diverse messer for at møde nye besøgende, men måske også snakke med kunder face to face. Jeg arbejder også med for alvor at få gang i salget i Sverige. Jeg har netop åbnet op for distribution til Sverige som et af de nyere tiltag, da interessen har været der. I samme omfang er Norge interessant, men et dyrt land at sende til, når fragten er over 100kr. 

Jeg ville sommetider ønske, at jeg havde mere tid i døgnet og en ekstra person tilknyttet. Eftersom jeg selv står for kommunikation, kundehåndtering, markedsføring, design, hjemmeside og nye tiltag, må jeg lave en plan og bruge den data, jeg har. Der er ingen grund til at styre manuelt arbejde selv, hvis det ikke giver en værdi til virksomheden. Så hellere find en automatiseret proces, som kan gøre det med et godt setup. Så længe det ikke er direkte kundekontrakt, kan det betale sig. Lige så snart man har med mennesker at gøre, findes der intet værre end at snakke til en computer.

Hvad er dine håb for fremtiden? 

Fremtiden ser lys ud, da potentialet for et sortiment i butikker stadig er der. Lige nu tilbydes plakaterne kun på webshoppen, men jeg vil gerne ud til flere danske butikker. Selvom fremtiden er online, skal man ikke glemme oplevelsen af at se, røre og føle ens produkter. Ligeledes ligger der en værdi i at vise ansigt og fortælle den historie, der ligger bag KASPERBENJAMIN. Jeg designer plakater, fordi jeg elsker at udtrykke mig visuelt igennem smukke billeder og positive tekster. Mine designs skal være med til at give folk et smil på læben, samtidig med de ser et kunstværk, der er flot. 

Hvor ser du dig selv om 5 år?

Om 5 år ser jeg stadigvæk KASPERBENJAMIN være en aktiv spiller for nordiske plakater. Planen er at have plakater udstillet og solgt i danske livsstil- og boligbutikker. Så længe jeg kan stå inde for mine beslutninger, og jeg gør det for at glæde andre, fremfor at tjene penge, så vil KASPERBENJAMIN eksistere. Det har været missionen helt fra start at lave en sund forretning, hvor tandhjulene kunne køre rundt uden at komme i minus. 

Om det kun er plakater de næste 5 år, vil tiden vise. Jeg har en del planer for udvidelse af sortiment indenfor den nordiske boligstil. 

ANNONCE
Kasper Benjamin formidler kreative tanker gennem plakater
ANNONCE
Kasper Benjamin formidler kreative tanker gennem plakater

Hvad er dit bedste råd til iværksætterfolk med håb om at forvandle en drøm til virkelighed?

Det her punkt var faktisk det, jeg havde glædet mig mest til at fortælle om. Hvis du har en drøm, så skal du ikke være bange for, at den ikke er perfekt fra starten. Du skal ikke frygte at brænde fingrene på dårlige beslutninger, for det kommer til at ske. Ingen virksomheder kommer helskindet igennem en succes, uden at have erfaret, hvad man ikke skal gøre. Du behøver heller ikke at investere flere tusinde kroner for at komme igang. Mit budget har været 5000kr af egen lomme, som har fået mig der, hvor jeg er idag. Det handler mere om indstillingen til at lære selv, indtil man er så klog, at man kan automatisere processer for at frigive tid til andet. Vær ekspert indenfor det område, som giver mest værdi.

Der er så mange muligheder for selv at lære fx. AdWords, Facebook annoncering og SEO, at det er ressourcer, som kan spares i opstartsfasen. Brug istedet for pengene på at investere i en god solid platform, som kan skalere med ændringer og tiltag. 

Det er også vigtigt at nævne, at selvom iværksætteri handler om at tro på sin ide og være målrettet, behøver man ikke droppe sit fuldtidsarbejde. Man kan være lige så motiveret med et arbejde ved siden af, som man kan uden. Mange tror, at man kun kan skabe en succes, hvis man går all-in. Det er ikke gældende for mig. Det handler om strukturering af sin tid og planlægge sine opgaver. Det har været vigtigt for mig at skelne 100% mellem mit arbejde. Når jeg er hos INTERSPORT, er mit fokus 110% på at gøre mit arbejde og levere en god indsats. Omvendt når jeg har fri, handler det 110% om min egen virksomhed. 

I korte træk handler det om at tro på sig selv og ikke være fange for at fejle. Man behøver ikke smide alt, hvad man har i hænderne for at gå all in. Det handler om strukturering, eksekvering og planlægning af ens tid. Et godt råd, som jeg ville ønske, jeg havde arbejdet med før, er netværk. Lad være med at lukke dig selv inde i dit eget projekt. Involver personer, som kan bidrage og hjælpe dig med gode råd. De har nogle andre øjne, som du måske ikke har, når du sidder begravet i dit eget arbejde. Brug de muligheder, der er for netværksgrupper om iværksætteri og find relevante kontakter på LinkedIn. Der er virkelig nogle kloge hoveder derude, som gerne vil hjælpe.

Tag et kig på Kasper Benjamins nordisk inspirerede plakater her.

ANNONCE

Vil du vide hvornår vi udgiver næste historie på StartupHelte.dk?


E-mail


Del
Om forfatteren
Simone Borup

Følg på:

Vil du blogge hos os?