Jonas Oxholm satser stort på bæredygtighed og materialer af overskudstræ
Iværksætterforretning med butiksinventar og tøjstativer med øje for miljøet.
Ziito er startet af mine to brødre og jeg (Jonas Oxholm). Vi er vokset op med en far, som var selvstændig, så for mit vedkommende har det altid lagt lidt i luften at jeg også skulle gå den vej. Selve ideen til Ziito opstod ved et tilfælde, idet min lillebror Simon lavede et tøjstativ af rør til en ven, der stod og manglede opbevaringsplads til sit tøj. I takt med at flere og flere af vores venner efterspurgte et lignende tøjstativ, kunne vi godt se, at der muligvis var grobund for en virksomhed. Det passede med, at jeg netop var færdig på universitet, og vi besluttede derfor at stifte Ziito ApS. Siden hen har vi udvidet vores sortiment, så vi i dag sælger både tøjstativer og butiksinventar.
Det er et stort skulderklap for os at blive optaget i et EU-projekt og vi tager det som et udtryk for at vi er på rette vej.
Hvad er tilgang til iværksætterbranchen - hvilke ting har der været i spil for at få jeres virksomhed stablet på benene?
Som udgangspunkt solgte vi tøjstativer af rør, sidenhen kom der hylder til, og det seneste års tid har vi forsøgt at tage virksomheden i en mere bæredygtig retning. Det har bl.a. betydet, at vi nu laver hylder af overskudstræ, farver dem med naturlig linolie og pigmenter. Det ser man ellers ikke meget til i vores branche, men vi har valgt at det er den rigtige retning for os og derved Ziito at tage. Seneste skud på stammen er et EU-samarbejde, hvor vi vil forsøge at udvikle nye materialer af genbrugsplast og -træ. Helt konkret kommer til at foregå ved, at vores designer kommer til at arbejde sammen med en række danske forskere, som sammen skal udvikle bæredygtige materialer til Ziito. Det er et stort skulderklap for os at blive optaget i et EU-projekt og vi tager det som et udtryk for at vi er på rette vej.
Hvordan er det at arbejde i en virksomhed med sine brødre?
Vi er en lidt sjov sammensætning af kompetencer - Simon min lillebror er musiker og læser pt litteratur på Amsterdam University, jeg selv er uddannet cand.merc. i International Marketing og Daniel, min storebror har en kandidat inden for kunst. Udefra kan det godt virke som en lidt spøjs sammensætning ift. at drive forretning, men det har vist sig at være helt optimalt. Kombinationen af business, marketing og det kreative har fra start været vores force. Så længe ansvarsområderne er skarpt opdelt, fungerer det helt perfekt. På den måde kan vi altid diskutere på et fagligt niveau, men i sidste ende er det altid personen med ansvaret for området, der kan skære igennem. At vi er brødre, gør også, at vi kender hinanden bedre end nogen andre, så gennem det kendskab til hinandens personligheder kan vi også undgå en masse konflikter.
Hvor meget ser man af bæredygtighed i iværksætterbranchen?
Nu kan jeg kun tale for vores egen branche, og der må man sige, at det ikke ligefrem er et udbredt fænomen. Bæredygtighed kan desværre også hurtigt blive et buzzword, som mange tager til sig. Vi har valgt at tage det meget seriøst, så for os betyder det ikke kun bæredygtige produkter - vi sorterer også al produktions-affald, spiser økologiske og vegetarisk samt komposere al vores grønne affald. Det skal ikke kun afspejle sig i vores produkter, men i ligeså høj grad i vores værdier.
Kombinationen af business, marketing og det kreative har fra start været vores force.
Bæredygtighed i 2018 - har folk efterhånden forstået konceptet/fordelene (og konsekvenserne uden) - eller er det stadig lidt en mode-ord?
Der er heldigvis en meget større bevidsthed omkring bæredygtighed nu, end der var tidligere - men der er stadig rigtig langt, før vi er i mål. Jeg tror, som sådan at de fleste har forstået fordelene i at leve bæredygtigt - der er bare lidt lang vej fra bevidsthed til at få det inkorporeret i ens dagligdag. Der er selvfølgelig visse områder, hvor folk har taget bæredygtighed til sig, f.eks. når det kommer til indkøb af fødevarer - men jeg tror de færreste tænker bæredygtighed, når de handler møbler. Men det vil vi gerne være med til at ændre. Især når det kommer til butiksindretning tror jeg, at vi kan gøre en stor forskel. Modebranchen har jo længe være anklaget, med god grund, for at være utrolig miljøtung industri. Det er heldigvis ved at ændre sig og her vil vores koncept passe godt ind, hvis modeindustrien tænker bæredygtighed ind i hele deres forretning.
Hvad er målet/ønsket med forretningen - både for jer selv, for branchen og for bæredygtighed eksempelvis?
Vores mål med Ziito er at vi bliver firmaet, man tænker på, når man tænker bæredygtig indretning og dagligdagsprodukter. Altså at skabe et brand som er indbegrebet af bæredygtighed og som aktivt stræber efter at ændre folks handlemønstre. Vi vil gerne udvide vores sortiment, så vi kan tilbyde vores kunder endnu flere bæredygtige produkter. Næste skridt i den retning er Ziito Essentials, som bliver en serie af dagligdagsprodukter, f.eks. økologisk sæbe. På den måde vil vi gerne rykke os fra at sælge tøjstativer og butiksinventar til at kunne dække vores kunders behov for bæredygtige produkter generelt. Ziitos produkter bliver dermed en bæredygtig kollektion af de mest essentielle livsstilsprodukter.
Vores personlige mål med Ziito er at skabe en arbejdsplads, hvor vi elsker selv at arbejde. En arbejdsplads hvor vi kan få lov til at rykke på nogle ting, som personligt optager os. Jeg tror det er meget vigtigt at huske sig selv, når man driver iværksætter-virksomhed. Man kan hurtigt komme til at glemme, hvorfor man oprindeligt startede virksomheden. Vi driver Ziito for at skabe lige præcis den arbejdesplads, hvor vi aller helst vil arbejde selv. Jeg bilder mig selv ind at det så også er den arbejdsplads hvor andre helst vil arbejde.
Hvis du har lyst til at læse mere om virksomheden kan du følge med her: